Dünden Bugüne Lego Technic Kamyonlar

Üyelerimizin LEGO® ile ilgili bilgi birikimlerini yazdıkları kıymetli makaleler ile yeni nesillere aktardıkları bölüm

Moderatör: Governor

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Legolord
Montajcı
Montajcı
Mesajlar: 421
Kayıt: Cum Ara 01, 2017 1:53 pm
Konum: istanbul

Sal May 22, 2018 3:01 am

Daha önce yazdıklarıma baktımda, Technic kısmının biraz geride kaldığını gördüm. Geçen hafta bir konu yazacak vaktim olmamıştı. Biraz gezindim ve Lego Technic tasarımlarının vazgeçilmezi kamyonların ilaç gibi geleceğini düşündüm. Baktığımda, 2000'li yıllara kadar durgun ve uzun aralıklı kamyon tasarımları varken, 2006'dan itibaren tasarımların ''Yılın Kamyonu'' şeklinde sürüp gittiğini farkettim. O tarihten itibaren Lego sadece 2016 yılını boş geçmiş. Lafı daha fazla uzatmadan Lego Technic kamyonların 80'li yıllardan günümüze kadar basit mekanik aksamlardan, karmaşık fonksiyonlara nasıl kavuştuğuna bir göz atalım.

1981 yılında çıkan 8848 çok temel fonksiyonlar içeriyordu. Lego daha tasarım tekniklerini geliştirmediği için aracın kocaman direksiyonu tavanın hemen altında kalmıştı. Buradan kontrolün pek kolay olmayacağını düşünüyorum. Sürücü kabinindeki iki koldan sürücü tarafındaki öndeki kova fonksiyonunu, yolcu tarafındaki ise damperi kontrol ediyordu. Ancak kova ile ilgili kol sadece aparatı aşağı indirmeye yarıyordu, kovayı açıp kapama işi elle yapılıyoru. Set bugün için fonksiyonlar olarak etkileyici olmasa da, tasarım olarak o dönemin Unimog'una olan benzerliğiyle estetik olarak başarılıydı. Yıllar içerisinde o kadar zayıf teknik tasarımlar gördümki, bu seti 1981 yılında modelleyen kişiyi tebrik etmek isterim. Yalnız, burada setin B modeli çok başarısız bir araba. Öte yandan, yapım klavuzunda bir Unimog'a yakışır şekilde alternatif aparat tasarımlarıda yer alması güzel bir detay.

Resim Resim Resim

1989 yılında, aradan geçen 8 yıl içinde Lego Technic tasarımlarda çok ilerlemişti. 8854 bunun kanıtıydı. Hava pompalı sistem dahil, neredeyse 8848 ile aynı boyuttaki sete sığdırmadıkları fonksiyon kalmamıştı. Bu tasarımda da Unimog'dan esinlenidiği çok belliydi. Arkada açılarak aracı yükselten ayaklar, tam fonksiyonel bir vinç ve direksiyon kontrolü ile kompakt bir boyutta mükemmel fonksiyonlarla donatılmıştı. Direksiyon kontrolü aracın çatısında turuncu transparan parça ile ustaca gizlenmişti. Ama setin modellemesini 8854'den daha zayıf buldum, çamurlukları düz plakayla geçiştirmek nasıl bir tasarım anlayışıdır? B modeli çok kötü değildi ama ana model bu kadar başarılıyken B modeli yapmayı düşünen olurmu bilemiyorum.

Resim

1992 yılında, 8868 ile Lego işi büyütmeye başlamıştı. Araçta artık V6 motor bulunmasının yanısıra, hava pompalı sistemin elektrik motoruna bağlanması sayesinde, pompa sisteminin arkadaki vinci akıcı bir şekilde kontrol etmesine olanak sağlayan zihni sinir bir tasarım yapılmıştı. Hava pompa sistemi derken şaka yapmıyorum, aşağıda sistemin bağlantılarına dair bir resim var, benim diyen Lego'cuya şapka çıkartıracak cinsten bir karmaşa mevcut. Bütün bu hortumları birde arkadaki vincin çeşitli yerlerine bağlayacaksınız... Kamyonun dış tasarımı kimsenin başını döndürecek kadar etkileyici değildi ama vinç kısmı hem güzel, hemde her kademede fonksiyoneldi. B model ilginç bir tasarım, biraz bilimkurgu havası var ancak vinç kısmıyla o kadar uğraştıktan sonra A modeli bozmayı göze almazdım.

Resim Resim

1997 yılında Lego yenilikçi anlayışıyla 8479'u çıkarmıştı. Her zamanki gibi başka oyuncakların alamayacağı riskler alıyor, Technic'te yeni sistemler deniyordu. Bu sefer bir bar kod okuyucu ile programlayabileceğimiz bir set çıkarmışlardı. Set ile beraber gelen kartondaki bar kodları ''Code Pilot'' cihazına okutarak modelin üzerindeki fonksiyonlar, sesler ve fonksiyonların süreleri ile oynayabiliyordunuz. Bir diğer ilginç özellik ise kablolu motoru kamyonun solundaki yuvasından çıkartıp, sağdaki yuvaya taktığınızda bu seferede ileri geri hareket ettirebiliyordunuz. Setin A modeli bu kadar fonksiyonun yanısıra çok güzel modellenmişti. Ayrıca, set universal bir set gibi tasarlandığı için B, C ve D modelleri de vardı. B ve C model diyebileceğim araçlarda güzel tasarlanmıştı ama D modeli diyebileceğim robot pek ilgimi çekmedi.

Resim Resim Resim

2004 yılında artık Lego Technic'te yeni dönem parçalara geçilmiş ve 8436 gibi estetik olarak önceki modelleri geride bırakan tasarımlar görülmeye başlamıştı. Arkasındaki vinç olmasa bile yok satacak kadar güzel bir setti. Vinç sadece bir gıdım daha arttrımıştı setin albenisini. Zaten Lego'da setin güzelliğini bildiği için bir B model üretmemiş, onun yerine B ve C fonksiyonları tasarlamıştı. Bence çok mantıklı bir gelişmeydi. Kamyonun fonksiyonları çok standarttı gerçi, direksiyon kontrolü ve şöför kabini altına gizlenmiş fonksiyonel bir V6 motor.

Resim Resim

Lego 2006 yılında bütün ihtişamıyla 8285'i çıkartarak sevenlerini şımartmıştı. 65 santimin üzerinde boyuyla ve arkasındaki uzayan bomlu vinç, alçalıp yükselen çekici aparatı, açılıp kapanan ayaklar, fonksiyonel V6 motor, direksiyon kontrolü gibi birçok fonksiyonu ile tam bir canavardı. Durduğu yerde bile görenin gözlerini kamaştırıyordu. Set aynı derece şık bir B model ile sahibini dönemin en mutlu Legoseveri yapıyordu. Daha ne kadar övebilirim bilmiyorum... Ayrıca artık yılın kamyonu dönemine gelmiştik ve bu kamyondan daha iyi bir başlangıç olamazdı zaten.

Resim Resim Resim Resim

2007 yılında 8273 ile standart boyutlara geri dönmüştük. Yalnız, fonksiyon şemasında da görüleceği üzere, setin boyutuna oranla fonksiyonları çok düzenli dağıtılmıştı. Önceki ufak makara siteminden, arkadaki açılan dampere kadar herşeyin kullanımı gayet net ve kolaydı. Vinç sistemi görünüşündeki basitliğe rağmen oldukça fonksiyoneldi. B modelinin A modeline göre çok fazla bir farklılığı yoktu ama bir B modeli vardı işte.

Resim Resim Resim

2008 yılında çıkan 8292 Cherry Picker motorlu bir setti. Modern parçalarla çok güzel modellenmişti. Motor sayesinde arkadaki sepet aşağı ve yukarı çıkıyor, kendi etrafında dönebiliyordu. Kapıları elle açılabiliyordu ve doğal olarak direksiyon kontrolü bulunuyordu. B modeli ise ana modelin damperli kamyon modeliydi.

Resim Resim

2009 yılında birbaşka efsane geldi, 8258. Motor sistemiyle arakadaki vinç ve ayaklarının tam kontrolü elinizdeydi. Ayrıca kamyonun motoruda büyümüş ve V8 olmuştu. 4 tekerden direksiyon kontrolü de cabası. Daha bitmedi, bu setten iki tane almak şarttı, zira B modeli de oldukça başarılıydı, hatta ana modelle bile yarışacak kadar güzel tasarlandığını söyleyebilirim.

Resim Resim Resim

2010 yılında Lego iki kamyon seti çıkardı 8041ve 8052. Lego nadiren aynı seti tekrar çıkarırdı, 8041 o setlerden biriydi. Neden bu set seçildi bilmiyorum ama Lego 2015 yılında tekrar satışa çıkarmıştı bu seti. Fena bir set değildi ama öyle çok fonksiyon delisi bir sette değildi aslında. V8 motor, direksiyon kontrolü, açılan kokpit ve kapılar dışında sade bir setti. B modeli şıktı ama öyle aman aman güzel bir set değildi. Ayrıca, yarış çıkartmaları üzerindeki gergedan desenini sanki bir başka sette daha görmüştüm...

Senenin ikinci modeli ise motorlu set olan 8052'ydi. Çift fonksiyonlu damper mekanizması dışında, açılan kapılar ve direksiyon kontrolü yegane fonksiyonlarıydı. B modeli de durumu pek kurtarmıyordu. Tahminim o sene çoğunluk 8041'e yönelmiştir.

Resim Resim

Resim Resim

2011 yılında da iki kamyon seti ile karşılaştık, 8109 ve 8110. Her iki sette motorluydu. 8109 bu setlerin içinde daha ufakça ve daha temel fonksiyonlar içeren güzel modellenmiş bir çekiciydi. Sağ tarafında güzel gizlenmiş motor fonksiyonları sayesinde arkadaki çekici aparatı ve platform kontrol edilebiliyordu. Plaform üzerinde birde elle kontrol edilebilen makara sistemi vardı. Direksiyon kontrolüde klasik fonksiyon olarak vardı tabi. Setin B modelide şaşırtıcı derece kırmızı bir tasarımdı. Ana modele nazaran sönük olduğu için yapılabilirliği olduğunu düşünmüyorum.

Gelelim 8110'a. Anlatacak birşey yok, mükemmel bir Unimog. Herşey var, herşey. Elektrik motoru, hidrolik sistem, süspansiyon, karman çorman kontroller, 4 silindir motor, 4 çeker, önde vinç, arkada vinç, açılan kabin ve tabii ki direksiyon kontrolü. Yalnız merak eden olursa diye söyliyim, kapıları açılmıyor ve içerdeki direksiyon çalışmıyor. Bir tane alma şansına eriştim ama açmaya kıyamadım. Kutusuna bile bakarken gözlerim yaşarıyor. Setin B modeli gene Unimog'a özgü bir anlayışla sadece farklı bir aksesuar, kar küreyici.

Resim Resim

Resim Resim

2012 yılında çıkan 9397, 2006 yılında çıkan 8285'i andırıyordu bir nebze. Fonksiyonları veya tasarımıyla 8285 kadar göz doldurmuyordu belki ama genede güzel bir setti. Çoktan seçmeli motor sayesinde arkadaki vinç ve ayaklar kontrol edilebiliyor, 4 silindir motor, açılır kapılar ve kaputun yanısıra standart olarak direksiyon kontrolü bulunuyordu. Setin B modeli önceki büyük setlerin B modelleri kadar etkileyici gelmedi bana ama genede bir B model için fena bir tasarımda değildi.

Resim Resim

2013
yılında çıkan 42008 motorize ve hidrolik sistemleri kompakt bir yapıda sunan dolu dolu bir setti. Ustaca gizlenmiş motor sistemi sayesinde ana vinç sistemleri ve açılır kapanır ayaklar, hidrolik sistemlede vinç üzerindeki fonksiyonlar kontrol edileibliyordu. Direksiyon 4 tekerden kontrol ediliyordu. Setin B modelide daha önce sıklıkla karşılaştığımız mobil vinçti, ama biraz sallapati tasarlanmıştı. Renk şeması dengesiz, motor sevimsiz bir şekilde dışarda ve hidrolik sistemin hortumları salkım saçak dışarda sallanıyordu. Kısacası pekte ilgi çekici bir model olmamıştı.

Resim Resim Resim Resim

2014 yılında 42024 çıktı. Daha önce birçok farklı fonksiyonlar içeren kamyon setlerinden sonra konteyner taşıyan set azda olsa çeşitlilik katmıştı kamyon serisine. Çift linear actuator sayesinde konteyner kesimi damperli kamyon gibi kalkıyor, istenildiğinde konteyner çıkartılabiliyordu. Açılır kapanır ayaklar zaten artık kamyon setlerinin bir parçası olmuştu, Lego her tasarıma rahatlıkla adapte edebiliyordu. Direksiyon kontrolü artık bahstemeye bile gerek olmayan bir konuydu. Setin B modeli ise Lego'nun hiç ana model olarak üretmediği bir iş makinasıydı, Greyder. Aslında varlığından haberdarlardı demekki, sadece satış yapacak kadar önemli görmemişlerdi bu iş makinasını. Bence güzelde tasarlanmıştı. Eğer çok kamyonum olduğunu düşünsseydim bu seti alıp greyderi yapabilirdim, tabi renkler biraz daha tutarlı olsaydı...

Resim Resim

2015 yılında yeni bir Mercedes Kamyon ile çıkıyor Lego karşımıza 42043. Set gene boğazına kadar fonksiyonla doluydu. Yepyeni bir hidrolik sistem, motor fonksiyonları, her tekerde süspansiyon, 4 tekerden direksiyon kontrolü, açılır kapı ve kabini ve 6 silindir motoruyla gene klasını konuşturmuştu Lego. Setin B modelide az değildi, kamyonun kabini korunarak bir tıra çevrilmiş ve vinçte sona konmuştu. Ana modelden daha büyük olduğu gibi, kamyon görünümünden sıkılanlar için güzel bir alternatif sunuyordu.

Resim Resim Resim Resim

2017 ve 42070... Beğeneni muhakkak vardır ama... Bu ne yaa? Kabul ediyorum, uzaktan kumandalı olması, artık yürür gezer kontrolleri olması iyi birşey ama bu tipsiz aletle mi bu özelliklere kavuşacaktık? Altı çeker olması, vinç, açılır ayaklar olması bir yana, bu kocaman setin kaputunu kaldırınca içerde cılız bir 4 silindir motor karşınıza çıkıyor. En azından onu V8 yapaydınızda görüntüyü kurtaraydınız. Valla ne yalan söyliyim setin B modeli daha çok hoşuma gitti. Fonksiyon için eyvallah ama şekil şemal bende hayal kırıklığı uyandırdı, beğenenler kusura bakmasın. Resimler aşağıda, siz karar verin.

Resim Resim

Ve geldik 2018 yılına. 42078 Mack Anthem bir technic setten çok Creator Expert seti gibi tasarlanmış sanki. Set şık, mık, Technic falan ama doğruyu söylemek gerekirse B model bana çok daha Technic gözüktü. Tabi ben biraz naftalin kafalı olduğum için, ana modelin pürüzsüz tasarımındansa çöp kamyonunun delikli tasarımı daha hoşuma gitti. Aslında ana model sürücü kabini içinde güzel detaylar sunuyor: koltuklar, yatak ve içerden direksiyon kontrolü gibi. Konteyneri kaldıran vinç sistemide çok orijinal. Ama motor kesimine gelince çuvallamış, evet silindirler çalışıyor ama motor süs gibi duruyor. Genede kabul edelim, set ultra şık.

Resim Resim Resim

Bu kadar etkileyici setin içerisinde ilk üç seti seçmek sandığımdan kolay oldu. İlginçtir bu seride nostaljik setler alıp götürmedi beni. Kamyon benim olayım değil, belkide o yüzden sadece Unimog alıp bırakmışım. Genede, benim ilk üçüm şöyle olurdu:

1. 8258 Crane Truck (2009)
2. 8110 Unimog (2011)
3. 8436 Truck (2004)

Not: 42078 Mack Anthem'in B modelinde de aklım kalmadı değil. Belirtmeden edemedim.

Kullanıcı avatarı
Legopinion
Set İncelemeleri Moderatörü
Set İncelemeleri Moderatörü
Mesajlar: 502
Kayıt: Sal Oca 31, 2017 11:08 am
Konum: Istanbul

Sal May 22, 2018 3:40 pm

Teknik kamyonlarından Mercedes Arocs günlerce baktım, gerçekten çok istedim ama hep engel çıktı benim için bir numara bu seride :D @Legolord harika çalışma, orijinal içerikler konusunda bir numarasın B)
https://www.instagram.com/legopinion/
https://www.facebook.com/Legopinion/
https://legopinion.tumblr.com/
http://profile.ameba.jp/legopinion

fisherman
Meraklı
Meraklı
Mesajlar: 124
Kayıt: Pzt Eki 30, 2017 5:00 pm

Sal May 22, 2018 4:21 pm

Bana zamanında lego techniğe bulaştıran 8110 unimog spoon/melihin incelemesi idi. Sonra 8043 motorized excavator derken ne varsa kolleksiyonluk toplamıştım. Techniğin hepisini sattım savdım ama bir unimogu bıraktım.

Benim favorilerim ise best of the best 8110 unimog, 8864 Air Tech Claw Rig ve 8285 tow trucktır. Ne hikmet 8258 yaptım ama bende öyle bir heyecan yaratmamıştı. Satarken de hiç üzülmemiştim. Şimdiki setlere bakıyorum da kamyonlara bakıyorum da aman aman kalsın

Bu arada şahane inceleme yapılmış

Kullanıcı avatarı
Technician
Acemi
Acemi
Mesajlar: 70
Kayıt: Sal Oca 31, 2017 12:50 pm

Sal May 22, 2018 5:34 pm

Yine çok güzel bir çalışma olmuş elinize sağlık. Resmen zamanda yolculuk

Kullanıcı avatarı
Legolord
Montajcı
Montajcı
Mesajlar: 421
Kayıt: Cum Ara 01, 2017 1:53 pm
Konum: istanbul

Sal May 22, 2018 6:03 pm

Teşekkürler arkadaşlar, keyifli bir çalışmaydı benim içinde. Darısı yeni yazılara...

Hiko
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 62
Kayıt: Sal Oca 31, 2017 4:53 pm

Prş May 24, 2018 12:50 am

Tebrik ederim çok kapsamlı olmuş ama bir arocs gerçeği var benim için bu sıralamada (:

Cevapla
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir